Karma Kafe
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Søg
 
 

Vis resultater som:
 


Rechercher Avanceret søgning

Seneste emner
» Er der nogen?
Dahlia/georginer Empty3/1/2016, 19:19 af Sneugle

» Åhh det har været en god jul!!!
Dahlia/georginer Empty26/12/2015, 14:32 af kreakeglen

» Den bedste julegave?
Dahlia/georginer Empty25/12/2015, 20:28 af kreakeglen

» Billeder ??
Dahlia/georginer Empty25/12/2015, 20:26 af kreakeglen

» Årets mandelgave
Dahlia/georginer Empty19/12/2015, 20:38 af Ninja

» Kaffebønner
Dahlia/georginer Empty10/12/2015, 16:16 af heidi-v

» Julegave tråd 2015 - til børnene
Dahlia/georginer Empty10/12/2015, 16:09 af heidi-v

» Hvad ønsker i jer?
Dahlia/georginer Empty10/12/2015, 15:58 af heidi-v

» Kalenderlys-/adventsdekorationer
Dahlia/georginer Empty1/12/2015, 15:31 af Seebach

Top posting users this week
Ingen bruger


Dahlia/georginer

4 deltagere

Go down

Dahlia/georginer Empty Dahlia/georginer

Indlæg af KatarinaD 15/10/2015, 08:47

Hvordan opbevarer man bedst knoldene fra dahlia/georginer vinteren over?

Det er noget med, at jorden skal børstes af, ikke? Men jeg har også læst, at de har godt af at ligge i en kasse i løst sand? Jeg har mulighed for at stille dem i et fyrrum - men der er godt varmt... Kan det blive for varmt?

Gode råd modtages med kyshånd af en havenovice, der er begyndt at fatte interesse for at etablere bede m.m.
KatarinaD
KatarinaD

Posts : 16
Join date : 14/10/15
Age : 49
Location : Bjerring

Tilbage til toppen Go down

Dahlia/georginer Empty Sv: Dahlia/georginer

Indlæg af Jonathansmor 15/10/2015, 11:34

Jeg har altid bare lige forsigtigt børstet mine af, og så lagt dem i en kasse - hvis jeg har flere forskellige, så i papirsposer for at holde styr på dem.

Og så har de ligget i mit kælderrum, hvor der er tørt og ikke frost.

Og de er kommet utrolig fint året efter.
Jonathansmor
Jonathansmor
Admin

Posts : 208
Join date : 23/09/15

Tilbage til toppen Go down

Dahlia/georginer Empty Sv: Dahlia/georginer

Indlæg af KatarinaD 15/10/2015, 12:40

Tak, Cristina, det vil jeg så gøre. Jeg har fået lov til at arve en hulans masse knolde af nogle venner, så jeg har besluttet mig for at lave et dahliabed næste år. I år har jeg haft tre planter i krukker - og de har altså set noget sølle ud, må jeg indrømme...

Vores venner (med dahliaerne) har ladet en lille halv meter bar jord være mellem græsset og selve planterne, og det har reddet dem fra sneglene - men vi har helt afsindigt mange snegle, så jeg er ikke helt overbevist om, at det vil gå hos os.

Skal jeg ud i et sneglehegn (købt eller hjemmelavet) eller er der andre løsningsmuligheder?

Jeg har hørt, at dødt mos i en 10-15 cm rand er et effektivt sneglehegn... Nogle erfaringer med det?

Vh K
KatarinaD
KatarinaD

Posts : 16
Join date : 14/10/15
Age : 49
Location : Bjerring

Tilbage til toppen Go down

Dahlia/georginer Empty Sv: Dahlia/georginer

Indlæg af heidi-v 17/10/2015, 13:00

Jeg har haft stor succes i år med at bruge knuste æggeskaller drysset ovenpå jorden rundt om mine Dahlia, som snegleværn. Det virker efter sigende som at gå på knust glas el. noget og dermed ikke rart for sneglene at passere henover Wink
heidi-v
heidi-v

Posts : 23
Join date : 27/09/15

Tilbage til toppen Go down

Dahlia/georginer Empty Sv: Dahlia/georginer

Indlæg af Jonathansmor 18/10/2015, 10:37

KatarinaD skrev:Tak, Cristina, det vil jeg så gøre. Jeg har fået lov til at arve en hulans masse knolde af nogle venner, så jeg har besluttet mig for at lave et dahliabed næste år. I år har jeg haft tre planter i krukker - og de har altså set noget sølle ud, må jeg indrømme...

Vores venner (med dahliaerne) har ladet en lille halv meter bar jord være mellem græsset og selve planterne, og det har reddet dem fra sneglene - men vi har helt afsindigt mange snegle, så jeg er ikke helt overbevist om, at det vil gå hos os.

Skal jeg ud i et sneglehegn (købt eller hjemmelavet) eller er der andre løsningsmuligheder?

Jeg har hørt, at dødt mos i en 10-15 cm rand er et effektivt sneglehegn... Nogle erfaringer med det?

Vh K

jeg har kun mine i krukker på altanen, og det har fungeret fint.. Men har så til gengæld også kun de lave eller mellemhøje sorter.

Mht snegle, så kan jeg desværre ikke råde dig. Jeg er heldigvis forskånet for alt for mange skadedyr (7-9-13)
Jonathansmor
Jonathansmor
Admin

Posts : 208
Join date : 23/09/15

Tilbage til toppen Go down

Dahlia/georginer Empty Sv: Dahlia/georginer

Indlæg af CharlotteQvist 1/11/2015, 22:00

Det kan godt blive for varmt så de tørre ud. Men tjek dem mindst en gang pr mdr og hvis de begynder at rynke skal de have en smule fugt med en forstøver. God fornøjelse, de er så smukke og så produktive flower
CharlotteQvist
CharlotteQvist

Posts : 20
Join date : 25/09/15
Age : 56

Tilbage til toppen Go down

Dahlia/georginer Empty Sv: Dahlia/georginer

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum